Die Antwoord – Zef Style, yo!

Die Antwoord

Die Antwoord | Zdroj: www.interviewmagazine.com

O této rap-ravové kapele jsem se dozvěděl poměrně nedávno, když jsem náhodou narazil na jeden z jejích songů, pojmenovaný Fatty Boom Boom, ve kterém si, mimo jiné, poměrně ostře střílejí z Lady Gaga. Rozhodl jsem se tedy trochu Vám je přiblížit.

Die Antwoord (afrikánsky „odpověď“) je rap-ravové uskupení stabilně čítající Yo-Landi Vi$$er (vlastním jménem Anri Du Toit), drobnou slečnu, která působí dojmem dvanáctileté holčičky, dokud nezačne tančit, Ninja (vl. j. Watkin Tudor Jones) a DJ Hi-Tek (Justin De Nobrega). Zvláštní je, že např. česká Wikipedie se právě o postavě Hi-Teka zmiňuje pouze tak, že není jisté, zda vůbec existuje, zatímco její anglofonní mutace má celkem jasno. O tomto si ale musí udělat obrázek každý sám.

Styl, který tato skupina propaguje, je něco nazývaného jako zef. V zásadě se jedná o pravý opak toho, o co se snaží rappeři na západě, primárně v USA. Tam jde primárně o to oblbnout všechny zlatem a bohatstvím, které mají dotyční na sobě, kdežto u kultury zef, jde v zásadě o pravý opak. Sice jste chudí, ale chováte se jako nejbohatší na světě. Ostatně, je to i vidět na většině klipů Die Antwoord.

Je velmi pravděpodobné, že jim při jejich rozmachu velmi pomohlo to, že se za ně postavily místní již etablované „hvězdy“. V případě Die Antwoord to byl např. Jack Parow (či Fokofpolisiekar), který je hodně slyšet právě v prvním albu. Toto album, pojmenované $0$, dokonce vyšlo zdarma ke stažení na internetu. Jen během prvního měsíce mělo album přes půl milionu stažení a primárně i díky tomu se jim později povedlo získat kontrakt u Interscope Records (se kterými se později rozešli a z čehož vznikl singl Fok Julle Naaiers), díky kterému si mohli dovolit vydat album znova, tentokráte placené. Později založili vlastní label nazvaný Zef Recordz. Později nahráli ještě a XP€N$IV $H1T, a chystají vydání alba Donker Mag, které by se mělo na pultech objevit ještě tento rok.

Jack Parow je rave rapper taktéž z Jižní Afriky, který se proslavil v roce 2009 a je dalším z propagátorů zef stylu.

Jack Parow |Zdroj: http://www.sgubhu.net

Pravděpodobně by stálo za to zmínit co odkud vlastně výraz zef pochází. Výraz se začal používat na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Jedná se o zkratku názvu Fordu Zephyr, který byl v Jižní Africe obzvláště oblíbený u nižších tříd, čímž se vlastně opět vracíme k názvu celého tohoto anti-kulturního fenoménu. Lidé, kteří Ford Zephyr vlastnili, byli nazývaní zef.

Co?
Přejděme tedy k obsahu písní (nakolik je tento termín nevýstižný), který je na první pohled velmi vulgární, explicitní a bohatý na šokující obrazy. Některé scény, mimochodem, vytvářel známý Americký fotograf Roger Ballen, který od sedmdesátých let minulého století žije v Johannesburgu, specializuje se na focení jihoafrických slumů.

Ústředním jazykem většiny písní je afrikánská angličtina, jazyk míchající angličtinu, holandštinu a němčinu, ale mimo jiné i Xhosa – onen „cvakavý“ jazyk, který jste měli možnost vidět např. ve filmu Bohové musejí být šílení – která je pro člověka bez dobrých znalostí angličtiny v podstatě nesrozumitelná. Jedná se o dialekt rozšířený po téměř celé jižní části kontinentální Afriky. Konkrétním příkladem je např. klip Fatty Boom Boom, kdy dešifrovat, o co zrovna v textu jde, je skoro nemožné. Některé texty jsou v afrikánštině, ale není jich tolik, aby to stálo za důležitější zmínku. Primárně však jde o ty klipy, ve kterých vystupují právě i další jihoafričtí rapeři a skupiny.

Dalším z řady songů Wie maak tol vol, tedy Kdo platí daně. Die Antwoord si zde vlastně dělá srandu z těch, kdo platí daně a poctivě státu cpou prachy. Celý text je provázený mj. výkřiky Kdo platí daně? Jacky platí daně! Hodný Jacky, Hodný Jacky!“. Jedná se o narážku právě na Jacka Parowa, a vlastně se snaží o ironii. Tou jsou ostatně texty prosycené, pokud se zrovna nejedná o nějaké „vážné“ téma. Die Antwoord se hodně opírají např. do rasizmu, který je do dnešní doby v JAR poměrně velkým problémem, který přetrvává ještě z dob Apartheidu, případně s problémy kolem gangů, které mají v tomto koutě světa velmi široké a volné pole působnosti.

Osobně si myslím, že je nesmyslné dělat si iluze o tom, že by uskupení Die Antwoord mohlo ovlivňovat hudbu v příštích letech, nebo že by vévodilo žebříčkům hitparád. To je nejspíš nesmysl. Na každý pád si ale myslím, že jejich tvorba je natolik zajímavá, že si zaslouží trochu rozšířit. Pro ty, kdo nedisponují znalostmi pokročilé angličtiny, jsou zajímavé i videoklipy jako takové. Ve většině z nich se totiž odehrává nějaký příběh, který je v naprosté většině velmi dobře srozumitelný i beze slov. Do jednoho ztřeštěné, šílené, některé temné a šedivé, jiné naopak barevné a překypující pastelovou unylostí, přesto vždy zaujmou poměrně jednoduchým zpracováním, nápaditostí a vždy poměrně dlouhým intrem, která nejsou u klipů moc zvykem.

Die Antwoord nejsou pro každého, texty jsou ukřičené, není jim bez nutného soustředění rozumět, a ani oba interpreti nejsou zrovna lidé, kterým by normální člověk svěřil do péče své děti. Mají ale jakési kouzlo. Hudba je chytlavá, exotická a neoposlouchaná, obsah textů je ale většinou na poměrně solidní úrovni a neubírá se směrem tradičního rapu.

Rozhodně stojí za to Die Antwoord vyzkoušet.

This entry was posted in HUDBA, PROFIL. Bookmark the permalink.